Hoog gevoeligheid, is het bedrijfsleven er klaar voor?
Meer sympathie voor hoog gevoeligheid
In ‘Sophie, mentaal in de kreukels’ besteedde Sophie Hilbrand deze week aandacht aan mensen die ooit een burn out hebben gehad en mensen die er ondanks een overvolle agenda niet gevoelig voor zijn. Een eerlijk programma waar de mensen die een burn out hebben gehad (waaronder Sophie zelf) nu eens niet worden neergezet als zwak, of labiel.
Voorzichtig zet deze trend zich ook voort bij hoog gevoeligheid. Ik zeg met nadruk ‘voorzichtig’ omdat de sympathie voor hoog gevoeligheid sterk omgevings afhankelijk is.
Hoog gevoeligheid wordt eenvoudiger een voordeel dan een last zodra er meerdere mensen binnen een bedrijf weten wat dit betekent en daar mee om kunnen gaan. Los van het feit of zij zelf al dan niet hoog gevoelig zijn!
The old fashioned way, maar wel in een andere richting
Hoog gevoeligen ( of te wel HSP’ers) die zonder te veel kleerscheuren zijn doorgegroeid op de carrière ladder, zijn in opkomst. Wel is het zo dat bij de traditionele bedrijven deze mensen in het begin van hun carrière vaak hun hoog gevoeligheid hebben geblokt.
Door persoonlijke ontwikkeling, zingeving, coaching of simpelweg levenservaring komt hun gevoeligheid steeds meer aan het licht.
Op een hogere positie in de organisatie, waarbij er minder verantwoording naar boven hoeft te worden afgelegd en de functie door hen zelf beter gevormd kan worden, is daar ook meer ruimte voor.
Als zij hun gevoeligheid toelaten en vervolgens inzetten kan dit een cultuur verschuiving binnen de zakenwereld betekenen.
Lang leve de start up!
Gaan we nu een tijdperk in waar hoog gevoeligheid eerder omarmd kan worden en ten positieve wordt ingezet in het bedrijfsleven?
Gezien de enorme aandacht voor hooggevoelige en nieuwetijds kinderen is dit zeker een tendens die ik zie gebeuren. Deze kinderen zijn niet alleen de creatievelingen en zzp’ers van de toekomst (waar nu de meeste hoog gevoeligen zich thuis voelen) maar ook de leiders en visionairs van de toekomst.
Veel ondernemende hoog gevoelige jongeren voelen zich thuis in een start-up.
Het zelf inrichten van een bedrijf met ruimte voor flexibele werktijden, creatieve ideeën, het samenwerken met mensen die je zelf uitkiest en je niet vastleggen aan een grote organisatie. Het is een ideale start voor een ambitieuze HSP’er.
Maar let op! Een deel van deze bedrijven zal zeer succesvol worden en een deel ervan zal ook groeien. Dit betekent ook: meer werknemers. Hoe anders zal echter het DNA van zo’n bedrijf zijn, met een HSP’er als eigenaar. Een goede werkplek voor mensen die welbevinden belangrijker vinden dan geld en status. Of in ieder geval net zo belangrijk…
Voor wie doe jij het eigenlijk?
De onderstroom die al een tijd heerste wordt steeds zichtbaarder. Was in mijn jeugd de leuze: ‘Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid’ nu zegt Sire: ‘Voor wie doe jij het eigenlijk?’ We gaan echt een andere kant op en ik verheug me enorm op deze positieve ontwikkeling, voor mezelf en voor alle HSP’ers en jonge mensen die aan het begin staan van hun carrière!
April, 2017
———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-
Intrinsieke motivatie, de motor binnen je organisatie
Hoe motiveer je iemand? Hoe krijg je je personeel gemotiveerd? En…. hoe krijg je jezelf zover?
Allereerst het verschil tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie:
Intrinsieke motivatie komt uit je kern:
- je bent leergierig en ontwikkelt jezelf graag
- je voelt voldoening
- je werkt op een goed niveau, binnen je capaciteiten
- je wordt er gelukkig van
- je ervaart vrijheid in je keuzes
Extrinsieke motivators liggen meer buiten jezelf:
- het krijgen van waardering
- een prestatie afhankelijke financiële vergoeding
- je ontvangt complimenten
- het voorkomen van een aanvaring met je leidinggevende
Veel managers vallen terug op extrinsieke motivators om hun personeel gemotiveerd te houden. Dit werkt wel, maar slechts beperkt.
Sterker nog als er gedurende langere tijd slechts externe motivators zijn dan is er een forse kans op (juist!) ongemotiveerd personeel en op burn-out.
Een sterke intrinsieke motivatie is ontzettend veel krachtiger dan een externe.
Maar hoe beïnvloed je deze?
- Door vrijheid en ruimte te geven voor zelf initiatief
- Door het stimuleren van zelf nadenken
- Door reële medezeggenschap bij het invullen van werkzaamheden,
- Door de mogelijkheid om je te ontwikkelen en te leren. *
* Dit alles geldt in het bijzonder voor functies waarbij de werkzaamheden bestaan uit een relevant cognitief deel en het basis salaris goed of passend is.
Jaja dat doen wij ook, hoor ik menigeen zeggen. Maar dan vraag ik …. echt? Bovenstaande punten worden vaak als extra’s gezien waar geen tijd voor wordt gecreëerd of slechts in beperkte mate.
Intrinsiek motiveren vraagt dan ook voor veel bedrijven om een enorme cultuuromslag.
Vooral als managers denken dat het rendement van intrinsieke motivatoren moeilijk meetbaar is. Toch is het mogelijk ook hier SMART mee om te gaan. Met een beetje inzicht is hier veel te halen!
En wie na het lezen hiervan nog steeds denkt dat financiële incentives het allerbelangrijkste zijn om medewerkers gemotiveerd te houden kijk naar onderstaande video!
Maart, 2017